השמיים נשארים מעוננים: חברות התעופה מהססות לחזור לישראל – פירוט מועדי ביטול הטיסות

נכון ל 18.10.2024

חדשות הסים המעופף – שבוע חלף מאז הסרת המלצת האיחוד האירופי שלא לטוס לישראל, והציפייה לחזרתן המהירה של חברות התעופה הבינלאומיות נותרה בגדר משאלת לב. בעוד שרת התחבורה הכריזה על “הישג דרמטי”, המציאות בשטח מציגה תמונה מורכבת ועגומה. חברות תעופה רבות, גדולות כקטנות, מהססות לחדש את קוויהן לישראל, וחלקן אף ביטלו טיסות מתוכננות לתקופה ארוכה.

מה השתבש?

ההחלטה של האיחוד האירופי, להסיר את המגבלה הגורפת ולהותיר את ההחלטה בידי חברות התעופה, יצרה למעשה ואקום שממנו הן מתקשות לצאת.

  • חוסר ודאות: חברות התעופה נאלצות כעת לנווט במציאות ביטחונית מורכבת ללא קווים מנחים ברורים. המידע המגיע אליהן ממקורות שונים, לעיתים סותרים, מקשה עליהן להעריך את הסיכונים הכרוכים בחידוש הטיסות.
  • קושי בקבלת החלטות: חברות קטנות, ללא מערכי מודיעין ובטיחות משלהן, מתקשות לנתח את המצב באופן עצמאי. גם חברות גדולות, שרגילות להסתמך על הנחיות בינלאומיות, נאלצות כעת להשקיע משאבים רבים באיסוף מידע ובקבלת החלטות מורכבות.
  • חשש מתדמיתי: חברות התעופה חוששות מהנזק התדמיתי שעלול להיגרם כתוצאה מאירוע ביטחוני, גם אם הסיכוי להתרחשותו נמוך.

השלכות מרחיקות לכת

הימנעותן של חברות התעופה מלחדש את קוויהן לישראל צפויה להשפיע על מגוון תחומים:

  • פגיעה בתיירות: היעדר טיסות ישירות מאירופה ומארצות הברית יקשה על תיירים להגיע לישראל, ויפגע קשות בענף התיירות.
  • עליית מחירים: היצע הטיסות המצומצם צפוי להוביל לעלייה במחירי כרטיסי הטיסה, ולהקשות על ישראלים רבים לטוס לחו”ל.
  • פגיעה בכלכלה: הירידה בתיירות ובמסחר עם חו”ל תפגע בכלכלה הישראלית ותקשה על ההתאוששות ממשבר הקורונה.
  • בידוד בינלאומי: היעדר קשרים אוויריים תקינים עלול להוביל לבידוד בינלאומי של ישראל ולהקשות על קיום קשרים עם מדינות אחרות.

חברות התעופה שביטלו טיסות ומועדי הביטול:

  • וויז אייר: ביטלה את כל טיסותיה לישראל וממנה עד אמצע ינואר 2025.
  • דלתא איירליינס: לא תחדש את טיסותיה לישראל עד סוף מרץ 2025.
  • אמריקן איירליינס: לא תחדש את טיסותיה לישראל עד 2025.
  • יונייטד איירליינס: לא תשוב לישראל עד הודעה חדשה.
  • איבריה: ביטלה טיסות עד להודעה חדשה.
  • בריטיש איירווייז: ביטלה טיסות עד להודעה חדשה.
  • ITA האיטלקית: ביטלה טיסות עד 30 בנובמבר 2024.
  • Aegean היוונית: ביטלה טיסות עד 5 בנובמבר 2024.
  • אייר בלטיק: ביטלה טיסות עד 31 באוקטובר 2024.

האם יש אור בקצה המנהרה?

למרות התמונה הקודרת, ישנן גם נקודות אור. חברות תעופה בודדות, כמו TUS, Cyprus Airways ואייר סיישל, ממשיכות להפעיל טיסות לישראל, ואף מגדילות את תדירותן. ייתכן שעם התייצבות המצב הביטחוני, חברות נוספות יחליטו לחזור לפעילות.

עם זאת, חשוב להבין שמדובר במצב מורכב requiring a multi-faceted approach. על הממשלה לפעול בשיתוף פעולה עם חברות התעופה ועם גורמים בינלאומיים על מנת להבטיח את חידוש הקווים לישראל בהקדם האפשרי.

בינתיים, השמיים מעל ישראל נשארים מעוננים, והעתיד של ענף התעופה לוט בערפל.